Aktualnie jesteś: Gazeta Podatkowa (strona główna)  »  Archiwum rocznikowe  »   Gazeta Podatkowa NR 91 (1445) z dn. 13.11.2017  »  Proponowane zmiany do ustawy o VAT

A A A
Gazeta Podatkowa nr 91 (1445) z dnia 13.11.2017, strona 14
dział: Przewodnik Gazety Podatkowej
Autor: Aleksandra Węgielska

Proponowane zmiany do ustawy o VAT

Resort finansów przedstawił propozycje zmian, jakie mają być wprowadzone do ustawy o VAT. Są one zawarte w kilku projektach ustaw nowelizacyjnych. Przewidują one wdrożenie rozwiązania pozwalającego na prowadzenie przez podatników ewidencji obrotu i kwot podatku należnego z zastosowaniem nowego rodzaju kas fiskalnych typu on-line. Ponadto dotyczą m.in. utworzenia rejestru podatników VAT czynnych czy tzw. mechanizmu podzielonej płatności.

Nowe kasy rejestrujące

Jednym z projektów, który ma wprowadzić zmiany do ustawy o VAT, jest projekt ustawy o zmianie ustawy o VAT oraz ustawy - Prawo o miarach. Projekt ten wprowadza rozwiązania pozwalające na stosowanie do ewidencji obrotu i kwot podatku należnego ze sprzedaży na rzecz osób prywatnych, kas rejestrujących przesyłających informacje do centralnego systemu informatycznego prowadzonego przez Szefa KAS, zwanego Centralnym Repozytorium Kas.

Nowe kasy rejestrujące będą miały wbudowaną funkcjonalność, która umożliwi zautomatyzowany i bezpośredni przesył informacji z kasy rejestrującej do Centralnego Repozytorium Kas. Przesyłane będą informacje o każdej transakcji zaewidencjonowanej na kasie, ze szczegółami pozwalającymi na ustalenie wysokości obrotu i kwot VAT, stawki VAT, rodzaju towaru/usługi, a także czasu i miejsca instalacji kasy. Informacje z kas będą stanowiły w praktyce elektroniczny obraz paragonów, na których nie podaje się żadnych informacji dotyczących konsumenta, oprócz NIP nabywcy, w przypadku gdy nabywca poda go w trakcie dokonywania transakcji.

Przesyłanie informacji będzie odbywało się w sposób ciągły i zautomatyzowany. To oznacza, że kasa będzie fiskalizowana w momencie jej połączenia z Centralnym Repozytorium Kas i następnie wysyłała, z określoną częstotliwością, informacje o dokonanych transakcjach. Przesył informacji ma przebiegać za pośrednictwem sieci teleinformatycznej.

Ważne jest, że zgodnie z omawianym projektem, ustawodawca dopuszcza stosowanie do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego kasy rejestrujące dotychczas używane przez podatników, tj.: kasy z kopią papierową oraz kasy z elektronicznym zapisem kopii. Przy czym kasy te mają być stopniowo wycofywane z rynku. Ma to odbywać się w sposób ewolucyjny, zróżnicowany w zależności od rodzaju kasy. Kasy z kopią papierową nie będą mogły mieć wymienianej pamięci fiskalnej po jej zapełnieniu. Podatnik będzie więc musiał nabyć nową kasę: z zapisem elektronicznym lub nowego rodzaju.

Oznacza to, że nowe przepisy nie przewidują, co do zasady, obowiązku wymiany starych kas na nowy ich rodzaj, poza wyjątkami dotyczącymi określonych branż. Obowiązek stosowania nowych kas będzie bowiem dotyczył podatników świadczących usługi:

  • motoryzacyjne i wulkanizacyjne oraz dokonujących sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych - od 1 stycznia 2019 r.,
     
  • gastronomiczne i budowlane - od 1 lipca 2019 r.,
     
  • fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne, w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania oraz fitness - od 1 stycznia 2020 r.

Ponadto proponuje się, aby ulga na zakup kasy wynosiła 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 1.000 zł i będzie miała zastosowanie w przypadku nabycia kas on-line. Zgodnie z nową regulacją podatnicy będą zobowiązani do zwrotu tej ulgi w przypadku, gdy w okresie 4 lat (a nie jak dotychczas 3 lat) od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego zakończą prowadzenie działalności gospodarczej lub nie poddadzą w obowiązujących terminach kas rejestrujących obowiązkowemu przeglądowi technicznemu. Zwrot ulgi nastąpi także w przypadku naruszenia warunków związanych z jej odliczeniem.

Oprócz tego, w celu wyeliminowania procederu wystawiania faktur na podstawie zebranych paragonów pozostawionych przez innych klientów, postanowiono ograniczyć prawo do wystawiania faktur w przypadku sprzedaży zarejestrowanej w kasie na rzecz nabywcy będącego podatnikiem, wyłącznie jeśli paragon dokumentujący tę sprzedaż będzie zawierał NIP nabywcy.

Zmiany te mają wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Wykaz podatników

Projekt ustawy o zmianie ustawy o VAT oraz niektórych innych ustaw przewiduje wprowadzenie do ustawy o VAT przepisów dotyczących zasad prowadzenia przez Szefa KAS elektronicznego wykazu podatników VAT czynnych (patrz ramka). Podanie do publicznej wiadomości informacji zawartych w wykazie ułatwi nabywcom towarów i usług zachowanie należytej staranności i tym samym ograniczy ryzyko odpowiedzialności solidarnej za zaległości podatkowe dostawcy.

Informacja o podatnikach wykreślonych z rejestru podatników VAT czynnych będzie figurowała w wykazie przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym podatnik został z niego wykreślony. Termin ten jest zbieżny z terminem przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Nowelizacja ma wejść w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Mechanizm podzielonej płatności

Mechanizm podzielonej płatności - split payment wprowadza projekt ustawy o zmianie ustawy o VAT oraz niektórych innych ustaw. Mechanizm podzielonej płatności ma polegać na tym, że płatność za nabyty towar lub usługę będzie dokonywana w taki sposób, iż zapłata odpowiadająca wartości sprzedaży netto będzie płacona przez nabywcę na rachunek rozliczeniowy dostawcy lub będzie rozliczana w inny sposób. Natomiast zapłata odpowiadająca kwocie VAT będzie płacona na specjalny rachunek bankowy dostawcy - rachunek VAT, czyli konto, na którym będą gromadzone środki pieniężne z tytułu zapłaty VAT, jak również z tytułu zwrotu VAT przez urząd skarbowy.

Ważne jest to, że proponowane regulacje zakładają dobrowolność w stosowaniu tego mechanizmu. Inicjatywa w tym zakresie zostaje pozostawiona nabywcy.

Mechanizm podzielonej płatności będzie miał zastosowanie również do wpłacanych zaliczek, pod warunkiem otrzymania przez nabywcę faktury zaliczkowej.

Szczegółowe zasady dotyczące rachunku VAT oraz technicznego sposobu dokonywania podzielonej płatności będą określone w ustawie Prawo bankowe.

Nowe przepisy przewidują także, jakie dane powinny być wskazywane przy dokonywaniu podzielonej płatności przy użyciu komunikatu przelewu. Chodzi tu mianowicie o: kwotę odpowiadającą całości lub części kwoty podatku wynikającej z faktury, kwotę odpowiadającą całości lub części wartości sprzedaży brutto, numer faktury lub faktury korygującej, której dotyczy płatność, NIP dostawy oraz NIP nabywcy w przypadkach wystawiania faktury korygującej przez dostawcę towaru lub usługodawcę.

Podatnik - nabywca będzie wypełniał jeden dokument, tj. komunikat przelewu, na którym wskazane będą dwie kwoty: kwota wartości sprzedaży brutto oraz kwota podatku. Bank (SKOK) będzie dokonywał natomiast czynności mających na celu przekazanie wpłacanej kwoty na właściwe konta. Mechanizm podzielonej płatności będzie miał zastosowanie dla pojedynczej faktury.


Nie przewiduje się możliwości stosowania mechanizmu podzielonej płatności do dokonywania zapłaty w innych formach niż przelew (np. zapłata gotówkowa, karty płatnicze).

Zwrot VAT

Omawiany projekt wprowadza także regulację, zgodnie z którą, jeżeli podatnik wystąpi z wnioskiem złożonym wraz z deklaracją o zwrot różnicy podatku na rachunek VAT, wówczas taki zwrot będzie dokonany w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia. Co istotne, chodzi o zwrot wnioskowanej przez podatnika kwoty nadwyżki podatku naliczonego, niezależnie od tego, czy faktury, z których wynika wykazany podatek naliczony, zostały zapłacone z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności, czy też nie. Oznacza to, że nawet jeżeli podatnik w ogóle nie dokonywał płatności z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności w danym okresie rozliczeniowym, to i tak będzie mógł zawnioskować o zwrot całej różnicy podatku naliczonego na rachunek VAT w przyspieszonym terminie. Projekt nie przewiduje, aby naczelnik urzędu skarbowego miał możliwość dokonania przedłużenia tego zwrotu celem jego weryfikacji.

Należy również wyjaśnić, że tylko i wyłącznie od podatnika będzie zależało, czy wystąpi o zwrot różnicy podatku naliczonego na rachunek VAT oraz jaką kwotę tej różnicy będzie chciał otrzymać na rachunek VAT.

Przelew zgromadzonych środków

W projekcie tym wskazano też sposób postępowania w sytuacji gdy dojdzie do gromadzenia środków finansowych na rachunku VAT. W takim przypadku podatnik będzie miał prawo do wystąpienia z wnioskiem o dokonanie przelewu środków zgromadzonych na jego rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy podatnika lub rachunek w SKOK, prowadzony dla celów działalności gospodarczej.

Uwolnienie środków finansowych w ten sposób byłoby dokonywane wyłącznie na wniosek podatnika, który podlegałby weryfikacji przez naczelnika urzędu skarbowego. Podatnik w złożonym wniosku określałby wysokość środków zgromadzonych na rachunku VAT, jaka ma zostać przekazana. Naczelnik urzędu skarbowego w terminie 60 dni, w drodze postanowienia, wyrażać będzie zgodę na przekazanie tych środków na wskazany przez podatnika rachunek rozliczeniowy i w tym postanowieniu określałby ich wysokość, jaka ma zostać przekazana. Postanowienie to ma być doręczane zarówno podatnikowi, jak i bankowi albo SKOK.

Bank albo SKOK po otrzymaniu takiego postanowienia będzie niezwłocznie dokonywać przekazania środków do wysokości kwoty wskazanej w postanowieniu. W sytuacji gdy kwota wskazana w postanowieniu przewyższałaby wysokość środków na rachunku VAT na dzień realizacji tego postanowienia, bank przekaże środki do wysokości salda na tym rachunku. W takim przypadku, uznaje się, że postanowienie zostało wykonane w całości.

Projektowane przepisy nie przewidują automatycznego "przejmowania" środków zgromadzonych na rachunku VAT przez urzędy skarbowe.

System zachęt dla podatników

Projekt ustawy o zmianie ustawy o VAT oraz niektórych innych ustaw przewiduje także system zachęt dla tych podatników, którzy podejmą decyzję o stosowaniu mechanizmu podzielonej płatności. W przypadku zapłaty danej faktury przy zastosowaniu podzielonej płatności nie będą miały bowiem zastosowania przepisy o odpowiedzialności solidarnej oraz regulacje związane ze stosowaniem sankcji, do wysokości kwoty VAT odpowiadającej kwocie VAT wynikającej z otrzymanej faktury zapłaconej z zastosowaniem podzielonej płatności.

Dodatkowo zrezygnowano ze stosowania przepisu, który ustanawia podwyższoną stawkę odsetek za zwłokę w odniesieniu do zaległości w podatku VAT, do zaległości powstałej w wyniku złożonej deklaracji podatkowej, w której podatnik wykazał kwotę podatku naliczonego, której co najmniej 95% wynika z faktur zapłaconych z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Jednak zachęty te nie będą stosowane, w przypadku gdy podatnik wiedział, że faktura zapłacona z zastosowaniem podzielonej płatności została wystawiona przez podmiot nieistniejący, stwierdza czynności, które nie zostały dokonane czy podaje kwoty niezgodne z rzeczywistością, jak również potwierdza czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58art. 83 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.).

Zmiany do ustawy o VAT dotyczące wprowadzenia mechanizmu podzielonej płatności mają wejść w życie 1 kwietnia 2018 r.

Elektroniczny wykaz podatników VAT będzie zawierał:

1) NIP podatnika,
2) imiona i nazwiska w przypadku podatników będących osobami fizycznymi, lub pełną nazwę w przypadku pozostałych podatników,
3) adres miejsca prowadzenia działalności gospodarczej bądź adres głównego miejsca jej wykonywania, jeżeli jest ona prowadzona w kilku miejscach lub na terenie całego kraju - w przypadku podatnika będącego osobą fizyczną,
4) adres siedziby - w przypadku pozostałych podatników,
5) wskazane w zgłoszeniu numery:
a)  rachunków rozliczeniowych,
b) imiennych rachunków podatnika w SKOK, której jest członkiem, otwartych w związku z prowadzoną przez członka działalnością gospodarczą,
6) datę:
a)  rejestracji podatnika jako podatnika VAT czynnego,
b) wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT czynnego,
c) przywrócenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego,
7) podstawę prawną:
a)  wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT czynnego,
b) przywrócenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego.
Najpopularniejsze w dziale „Przewodnik Gazety Podatkowej”

Zatrudnianie cudzoziemców od 2018 r.

Gazeta Podatkowa nr 95 (1449) z dnia 27.11.2017

1 stycznia 2018 r. rusza Rejestr Należności Publicznoprawnych

Gazeta Podatkowa nr 96 (1450) z dnia 30.11.2017

Czas na przygotowanie się do rozliczenia PIT za 2017 r.

Gazeta Podatkowa nr 95 (1449) z dnia 27.11.2017

E-faktury wystawiane przez podatników VAT

Gazeta Podatkowa nr 98 (1452) z dnia 7.12.2017

Rozliczanie faktur korygujących w podatku dochodowym w praktyce

Gazeta Podatkowa nr 91 (1445) z dnia 13.11.2017

Problemy kadrowe w wyjaśnieniach resortowych

Gazeta Podatkowa nr 97 (1451) z dnia 4.12.2017

Korekta sprzedaży dokumentowanej paragonami

Gazeta Podatkowa nr 92 (1446) z dnia 16.11.2017

Dodatkowe uprawnienia pracownicze dla niepełnosprawnych

Gazeta Podatkowa nr 93 (1447) z dnia 20.11.2017

Sąd rejestrowy będzie zbierał adresy określonych osób

Gazeta Podatkowa nr 93 (1447) z dnia 20.11.2017

Obowiązkowe przejście od 2018 r. z księgi podatkowej na księgi rachunkowe

Gazeta Podatkowa nr 98 (1452) z dnia 7.12.2017

Świadczenia rodzinne po przekroczeniu progu dochodowego

Gazeta Podatkowa nr 94 (1448) z dnia 23.11.2017

Przerwy w opłacaniu składek w raportach ZUS

Gazeta Podatkowa nr 92 (1446) z dnia 16.11.2017

Obowiązek bezgotówkowych rozliczeń pomiędzy przedsiębiorcami

Gazeta Podatkowa nr 99 (1453) z dnia 11.12.2017

Rozliczenie w ZUS pracownicy wykonującej zlecenie w czasie urlopu wychowawczego

Gazeta Podatkowa nr 92 (1446) z dnia 16.11.2017

Niedozwolone klauzule stosowane wobec konsumentów

Gazeta Podatkowa nr 96 (1450) z dnia 30.11.2017

Unijne środki na rozwój zielonej energii

Gazeta Podatkowa nr 94 (1448) z dnia 23.11.2017

Od nowego roku wzrost najniższej podstawy zasiłku

Gazeta Podatkowa nr 99 (1453) z dnia 11.12.2017

Wsparcie na zwiększenie efektywności energetycznej firmy i OZE

Gazeta Podatkowa nr 94 (1448) z dnia 23.11.2017

Wpływ osiąganych przychodów na prawo i wysokość świadczeń z ZUS

Gazeta Podatkowa nr 97 (1451) z dnia 4.12.2017

Koszty kwalifikowalne przebudowy instalacji tradycyjnej na OZE

Gazeta Podatkowa nr 94 (1448) z dnia 23.11.2017

Dofinansowanie zakupu i montażu instalacji solarnej

Gazeta Podatkowa nr 94 (1448) z dnia 23.11.2017
PRZYDATNE LINKI

Portal Podatkowo-Księgowy

www.GOFIN.pl

www.Gofin.pl/PIT

www.Gofin.pl/Prawnik-Radzi

www.Gofin.pl/Rachunkowosc

www.Gofin.pl/Bilans

www.Gofin.pl/Podatki

www.Gofin.pl/Prawo-Pracy

www.Gofin.pl/Skladki-Zasilki

       
POMOCNIKI Księgowego

www.Asystent.Gofin.pl

www.Kalkulatory.Gofin.pl

www.PrzewodnikKadrowego.Gofin.pl

www.WideoPomocniki.Gofin.pl

www.Druki.Gofin.pl

www.Newslettery.Gofin.pl

www.PrzewodnikKsiegowego.Gofin.pl

www.Wskazniki.Gofin.pl

www.Forum.Gofin.pl

www.Orzecznictwo.Gofin.pl

www.PytaniaCzytelnikow.Gofin.pl

www.WszystkoDlaKsiegowych.pl

www.Interpretacje.Gofin.pl

www.Przepisy.Gofin.pl

www.Terminy.Gofin.pl

 
       
Serwisy specjalistyczne

www.ZakladamyFirme.pl

www.VademecumKadrowego.pl

www.VademecumKsiegowego.pl

www.PoradnikKsiegowego.pl

www.EmeryturyiRenty.pl

www.SerwisBudzetowy.pl

www.PodatekDochodowy.pl

www.VademecumPodatnika.pl

www.KodeksPracy.pl

www.Czas-Pracy.pl

www.Zasilki.pl

www.UmowyCywilnoprawne.pl

www.RozliczeniaPodatkowe.pl

www.RozliczenieWynagrodzenia.pl

www.KalkulatoryPodatkowe.pl

www.PoradyPodatkowe.pl

www.RozliczenieDelegacji.pl

www.PodatekVAT.pl

www.UrlopyWychowawcze.pl

 
     
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60