Generalnie korektę kosztów, która nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, przedsiębiorca ma obowiązek ująć w rachunku podatkowym w bieżącym okresie rozliczeniowym, czyli z datą otrzymania faktury korygującej, a w przypadku braku takiej faktury - innego dokumentu potwierdzającego przyczyny korekty. Tak wynika z art. 22 ust. 7c ustawy o pdof i odpowiednio art. 15 ust. 4i ustawy o pdop.
Ponieważ przywołane uregulowania mają zastosowanie również do korekty kosztów spowodowanej otrzymaniem przez podmiot gospodarczy dotacji (refundacji), powstała wątpliwość, co należy w odniesieniu do takiego dofinansowania uznać za "inny dokument", o którym w nich mowa. Chodziło o to, czy jest nim decyzja o otrzymaniu dotacji/refundacji, co oznaczałoby obowiązek dokonania korekty firmowych kosztów podatkowych w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymano tę decyzję, czy też jest to wyciąg bankowy potwierdzający wpływ dotacji na rachunek podmiotu, któremu jej udzielono. W tym drugim przypadku korekta firmowych kosztów uzyskania przychodów powinna być dokonana w okresie rozliczeniowym, w którym dotacja/refundacja wpłynęła na rachunek bankowy podatnika.
Źródłem powyższych wątpliwości były rozbieżności w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe w tym zakresie. Przykładowo Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 15 października 2018 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.404.2018.1.MG, uznał, że w przypadku otrzymania omawianej dotacji, korekty kosztów uzyskania przychodów należy dokonać w momencie otrzymania dokumentu, z którego wynika przyczyna korekty, np. umowy, decyzji lub innego dokumentu, z którego wynika jej przyznanie. Z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 23 października 2018 r., nr 0112-KDIL3-3.4011.305.2018.1.DS, Dyrektor KIS stwierdził, że korekty kosztów podatkowych dokonuje się w dacie wpływu dofinansowania na rachunek bankowy podatnika. W związku z tym o zajęcie stanowiska w omawianej kwestii nasze Wydawnictwo wystąpiło do Ministerstwa Finansów.
W odpowiedzi z dnia 18 grudnia 2018 r. resort finansów wskazał, że moment ujęcia zarówno faktury korygującej, jak i innego dokumentu potwierdzającego przyczyny korekty, i to niezależnie od tego, czy dotyczy przychodów, czy też kosztów podatkowych, powinien być uzależniony od okoliczności, jakich dotyczy ta faktura lub inny dokument potwierdzający przyczyny korekty, także w zakresie odpisu amortyzacyjnego. Jego zdaniem, w przypadku gdy podatnik koryguje koszty uzyskania przychodów z uwagi na otrzymaną dotację, powinien je skorygować w okresie rozliczeniowym, w którym uzyskał stosowny dokument. Według resortu wydaje się uzasadnione, aby podatnik korygował koszty w okresie, w którym jedna z okoliczności skutkujących korektą związaną z dotacją zaistniała jako pierwsza, czyli w okresie, w którym nastąpiło otrzymanie decyzji o przyznaniu dotacji/refundacji lub w okresie, w którym uzyskał on informację o wpływie dotacji na swój rachunek bankowy (wyciąg bankowy).